Jak zvládat domácí výuku

Vážení rodiče, protože si uvědomuji, jak náročné je pro Vás zvládat současnou situaci, požádala jsem naše speciální pedagožky o to, aby Vám poradily jak na to.

Nejdůležitější je v současné situaci STANOVIT SI NOVÉ RODINNÉ RITUÁLY.

Asi si říkáte, co to znamená. Vysvětleme si tedy nejdříve, CO TO JE RITUÁL.

Jde o řád v tradičních pravidlech a postupech, o stereotypně se opakující činnosti, abychom nad jejich pořadím nemuseli každý den přemýšlet. Ani si vlastně mnohdy neuvědomujeme, že je děláme. Děláme je automaticky. Šetříme tím spoustu času a energie.

Současná situace nám ale naše rituály = stereotypy zcela narušila. Ráno sice vstaneme, umyjeme se a nasnídáme. Ale pak je to už celé jinak, než jak jsme byli zvyklí. Tedy čím dříve si své denní rituály, stereotypy, pořadí činností – čili režim dne – nastavíme znovu a jinak, tím dříve se s nezvyklou situací vyrovnáme a znovu najdeme ztracenou rovnováhu.

  1. STANOVTE SI NOVÝ REŽIM DNE a dodržujte ho.

Výhody strukturalizace dne

  • Usnadňuje učení a koncentraci.
  • Podporuje samostatnost.
  • Stanovuje hranice.
  • Zajišťuje pořádek a kontinuitu.
  • Pomáhá překonat krize.
  • Zprostředkovává jistotu a dodává pocit bezpečí.
  1. Využijte týdenní kalendář - můžete se držet školního rozvrhu hodin, případně si určit den, kdy se bude dítě věnovat konkrétním předmětům. I v současné době je dobré využívat „úkolníček“, kam si žák značí, co má vypracovat, a odškrtává/vybarvuje to, co již splnil.
  2. Společně si s dětmi nastavte pravidla pro rozvržení vypracovávání zadané práce a způsob, jakým budete jejich práci kontrolovat. Na dodržování těchto pravidel důsledně trvejte.
  3. U žáků druhého stupně na ně přeneste zodpovědnost, důvěřujte jim. Stanovte si, kdy a jak budete jejich práci kontrolovat.
  4. Při stanovených kontrolách děti oceňujte za samostatnost, snahu i výsledky, zdůrazňujte potřebnost a užitečnost práce. Podporujte iniciativu dítěte.
  5. Využívejte s dětmi online hodiny, které škola pořádá.
  6. V případě potřeby zpětné vazby kontaktujte vyučující.

Obecné požadavky na výchovné působení

  • Dopřejte si čas a rozmyslete si, čeho chcete dosáhnout.
  • Dopřejte dítěti čas, respektujte jeho osobní tempo. Buďte trpěliví.
  • Dopřejte dítěti odpočinek od rozkazování, domlouvání, obviňování, tím nepodpoříte děti a sebe tím také neuklidníte.
  • Berte v úvahu momentální psychické rozpoložení. Po probuzení a před spaním chraňte děti (i sebe) před vypětím.

„Znalost osvojená bez radosti není osvojená.“

A nakonec – moc Vám děkujeme za Vaše úsilí. Bez Vás bychom to nikdo – ani my, učitelé, ani Vaše děti - nezvládli.

Mgr. Eva Hubatková. Mgr, Gabriela Hagarová, Mgr. Šárka Grunová

print Formát pro tisk

Zobrazit menu
Hlavní menu