Vážení rodiče, protože si uvědomuji, jak náročné je pro Vás zvládat současnou situaci, požádala jsem naše speciální pedagožky o to, aby Vám poradily jak na to.
Nejdůležitější je v současné situaci STANOVIT SI NOVÉ RODINNÉ RITUÁLY.
Asi si říkáte, co to znamená. Vysvětleme si tedy nejdříve, CO TO JE RITUÁL.
Jde o řád v tradičních pravidlech a postupech, o stereotypně se opakující činnosti, abychom nad jejich pořadím nemuseli každý den přemýšlet. Ani si vlastně mnohdy neuvědomujeme, že je děláme. Děláme je automaticky. Šetříme tím spoustu času a energie.
Současná situace nám ale naše rituály = stereotypy zcela narušila. Ráno sice vstaneme, umyjeme se a nasnídáme. Ale pak je to už celé jinak, než jak jsme byli zvyklí. Tedy čím dříve si své denní rituály, stereotypy, pořadí činností – čili režim dne – nastavíme znovu a jinak, tím dříve se s nezvyklou situací vyrovnáme a znovu najdeme ztracenou rovnováhu.
- STANOVTE SI NOVÝ REŽIM DNE a dodržujte ho.
Výhody strukturalizace dne
- Usnadňuje učení a koncentraci.
- Podporuje samostatnost.
- Stanovuje hranice.
- Zajišťuje pořádek a kontinuitu.
- Pomáhá překonat krize.
- Zprostředkovává jistotu a dodává pocit bezpečí.
- Využijte týdenní kalendář - můžete se držet školního rozvrhu hodin, případně si určit den, kdy se bude dítě věnovat konkrétním předmětům. I v současné době je dobré využívat „úkolníček“, kam si žák značí, co má vypracovat, a odškrtává/vybarvuje to, co již splnil.
- Společně si s dětmi nastavte pravidla pro rozvržení vypracovávání zadané práce a způsob, jakým budete jejich práci kontrolovat. Na dodržování těchto pravidel důsledně trvejte.
- U žáků druhého stupně na ně přeneste zodpovědnost, důvěřujte jim. Stanovte si, kdy a jak budete jejich práci kontrolovat.
- Při stanovených kontrolách děti oceňujte za samostatnost, snahu i výsledky, zdůrazňujte potřebnost a užitečnost práce. Podporujte iniciativu dítěte.
- Využívejte s dětmi online hodiny, které škola pořádá.
- V případě potřeby zpětné vazby kontaktujte vyučující.
Obecné požadavky na výchovné působení
- Dopřejte si čas a rozmyslete si, čeho chcete dosáhnout.
- Dopřejte dítěti čas, respektujte jeho osobní tempo. Buďte trpěliví.
- Dopřejte dítěti odpočinek od rozkazování, domlouvání, obviňování, tím nepodpoříte děti a sebe tím také neuklidníte.
- Berte v úvahu momentální psychické rozpoložení. Po probuzení a před spaním chraňte děti (i sebe) před vypětím.
„Znalost osvojená bez radosti není osvojená.“
A nakonec – moc Vám děkujeme za Vaše úsilí. Bez Vás bychom to nikdo – ani my, učitelé, ani Vaše děti - nezvládli.
Mgr. Eva Hubatková. Mgr, Gabriela Hagarová, Mgr. Šárka Grunová