Kategorie: Anglický jazyk

Metodika cizích jazyků pro první třídu

Jak se s dětmi připravovat do hodin cizího jazyka v 1. třídě.

Především prosím dohlédněte na to, aby děti nosily do hodin obě učebnice, složku s drukem na pracovní listy a ořezané pastelky, neboť ty v první třídě využíváme nejvíce.

Každý domácí úkol je označen červeným puntíkem. Úkol prosím zkontrolujte a podepište.

Jako domácí úkol zadáváme vždy látku probranou a procvičenou, aby ji děti zvládly pokud možno co nejvíce samy.

Na začátku každé lekce v učebnici je strana s novými slovíčky. Ta s dětmi „čtěte“ a procvičujte pravidelně, opakujte i již probrané lekce. Slovem „čtěte“ myslíme spíše pojmenovávání obrázků. Děti sice vnímají napsaný text, který jim již od začátku pomáhá fixovat si správný pravopis slovíček, ale odříkávají jednotlivé obrázky (např. „čtete“ vy - dítě ukazuje, „čte“ dítě - ukazujete vy, dítě samo „čte“ a ukazuje).

Slovíčka trénujeme a procvičujeme především na obrázcích či konkrétních předmětech. Na česko-anglický překlad přecházíme postupně.

V pracovním sešitě je na konci každé lekce obrázkový slovníček nazvaný  „My picture dictionary“, kam si děti lepí nálepky s příslušnými slovíčky z dané lekce, jež jsou  umístěné na posledních stránkách učebnice.

Do učebnice jsme vlepili seznam slovíček (i s výslovností) k jednotlivým lekcím, který je určen především Vám – rodičům, abyste věděli, s jakou slovní zásobou v hodině pracujeme a jaké větné fráze používáme.

Budete-li tedy s dětmi listovat učebnicí, nechte je pojmenovávat jakýkoli obrázek. Postupně (od 2. lekce) dbejte na to, aby děti používaly spojení a/an + barva + slovíčko (např. a blue pen, an orange pencil, a pink doll, a green ball…) a trénovaly používání množného čísla (např. 3 pens, 6 books, 2 bikes…). Otázky, na které by děti měly během prvního ročníku reagovat bez zamyšlení, jsou: „What’s your name? How old are you? What’s this? What colour is…?“  Můžete se jich ptát během dne, během hraní nebo na vycházce. Ze začátku stačí jednoslovná odpověď, jen aby dítě vědělo, na co se ho ptáme. K větným odpovědím se postupně propracujeme. Někdo je ale zvládne hned, tím lépe.

Doma jako další procvičování můžete dětem pouštět z Youtube - „Nursery rhymes“, což jsou anglická říkadla a písničky. Stejná používáme i my v hodinách. Děti se je lehce učí a zvládnou to úplně samy.

Několik tipů:

  1. Barvy/colours – říkejte dětem jednotlivé barvy anglicky, budou Vám je ukazovat (např. pastelky v pouzdře, věci v domě, barvy na oblečení, venku na zahrádce, barvy hraček …).
  2. Čísla/numbers – počítejte anglicky (odříkávejte čísla, počítejte věci kolem sebe), říkejte dětem, kolik pastelek mají seskupit, kolik příborů nachystat k obědu, kolik židlí doma máte (stačí jen číslo anglicky, vůbec nevadí, když neumí pojmenovat předměty, které počítají), diktujte dětem čísla a děti cifry zapíší, procvičujte základní matematiku od 1 do 10 (např. 1+2, 5+1, 4-2).
  3. Probraná slovíčka ke každodennímu procvičování – namalujte si slovíčka - obrázky (vytiskněte obrázek, vybarvěte, vystřihněte a nalepte na kartičky) či reálné předměty naházejte do klobouku nebo tašky, nechte dítě vylosovat 5 předmětů/kartiček a pojmenovat je. Děti si tak upevňují slovní zásobu.
  4. Nová slovíčka – vytvořte si kartičky s obrázky, připevněte je na ledničku, v pokojíčku, zkrátka na viditelné místo, a kdykoli během dne si stačí říci 3 slovíčka pro lepší zapamatování.
  5. Předložky on/in/under/next to – říkejte dětem jednoduché pokyny, podle kterých budou umisťovat předměty v domě (školní pomůcky, hračky atd.) Např. The pen is on the table. The ball is next to the chair. Další variantou je, že se děti samy schovají na určené místo (Netrapte se formulací, říkejte jen předložkové vazby).

Ke konci první třídy začínají děti psát. Kdo zvládne, může začít trénovat i písemnou formu slovíčka. My ji s dětmi začínáme pomalu trénovat během druhé třídy, vyžadujeme ji pak od třetí třídy. (Velmi zábavnou aktivitou je pro děti skládat z písmenek nějaké anglické slovíčko, podobně skládaly česká slova na začátku první třídy).

Vaše pomoc dětem s cizím jazykem je velkým přínosem nejen pro nás, ale především pro děti samotné. Je třeba si uvědomit, že mluvit pěkně vlastním jazykem mnohdy trvá více než tři roky, a to ho slyšíme denně kolem sebe. V první třídě děti začínají s novým jazykem, který nemají možnost slyšet denně. Proto s nimi mějme trpělivost!

Kolektiv vyučujících AJ

print Formát pro tisk

Zobrazit menu
Hlavní menu